Dizi + kitap: Gölge ve Kemik - Leigh Bardugo


En son söyleyeceğimi en başta söyleyeyim ben: dizisi çok daha iyi!

Serinin ilk kitabı yazar Leigh Bardugo tarafından 2012 yılında yayınlanmış. Kitapla ilgili genel bilgiler için buraya, Netfliz dizisi için de buraya tıklayabilirsiniz. 

Harita yapıcısı(?) olan yetim Alina Starkov'un hayatının bir grisha olmasıyla nasıl değiştiğini anlatan bir hikaye aslında. Zaten seri Girshaverse yani Grisha Evreni olarak geçiyor. Grisha denilen kişilerde elementleri manipüle etme yeteneğine sahip kişilerdir bu evrende. 


Önce kitapla başlayalım: "Karanlığın ve büyünün hüküm sürdüğü bir dünya Krallığın kaderini değiştirebilecek fakat güçlerinin farkında olmayan yetim bir kız

Alina Starkov, güçlü büyücüler topluluğu Grisha’ya katılmak üzere Ordu tarafından yetimhaneden alındığında adım atacağı dünyadan bihaberdir.

Çocukluk arkadaşının bir baskın sırasında ölümün kıyısından dönmesi, Alina’nın korkuları ve kaderiyle yüzleşmesine neden olur. Grisha dünyası tehlikelidir ve gizlenmiş birçok tuzağı da barındırmaktadır.

Çok geçmeden kendini krallığı tehdit eden karanlığın karşısında bulan Alina vereceği savaşın henüz başındadır." - Babil.com'dan alınmıştır.

Kitapta bence en büyük sorun, yazarın eksikliğinden de daha fazla, çevirmenin baştan savma çevirmiş olması. Bazı terimleri çok kötü çevirmiş, bazılarını da çevirmeye gerek bile görmemiş. Elbette çoğu fantastik edebiyat eserinde olduğu gibi bu serinin de kendine has tamamen kafadan atılarak üretilmiş terimleri var. Grisha kelimesinin çevrilmemesini zaten ben de savunuyorum ancak Grisha'nın farklı türlerinin bu kadar kötü çevrilmiş olmasını kabul edemiyorum. Tüm kitap boyunca cellat kelimesi gözlerimi kanattı. Aynı şekilde elçiler kelimesi de. Ama belki en kötüsü hiç çevrilmeyip bırakılmış olan Apparat. Nedir bu Apparat? Ne işe yarar? Ya en kötü başpapaz, ruhani lider filan denseydi. Çok ama çok sinir bozucu bir durum.


Yazarın problemine gelirsem: fantastik bir evren yaratırken üşenmiş ve Rusya haritasına bakıp buraya bunu buraya da şunu koydum deyip devam etmesi. Çok tembel işi yazılmış. Madem yepyeni  bir sihir sistemi kurmak istiyorsun biraz daha evrenin temelleri sağlam olmalı. Çünkü sağlam temelden yukarıya inşaatı çok iyi yapabilirsin. Örneğin Harry Potter evreni. En başta her bir detay yoktu belki ama temeller güzel düşünülmüştü (yani yazarın yarattığı dünya ile ilgili sağlam düşünceleri vardı ama bize hepsini ilk kitapta vermemişti) bu nedenle çok iyi hikayeler kurulabildi. 

Hikayeye gelirsem bence çok sıradan. Ne olacak diye merak ederek okumadım. Yer yer sıkıldığımı da itiraf etmem gerek. Kitabın sonuna eklenmiş iki hikayeden "Duva Cadısı" hariç. İşte o güzel bir okumaydı. Önce bir fikir verdi sonra tam klişe bir şey mi çıkacak derken, çok sağlam bir ters köşe yaptı. Ama o da 30 sayfalık ve Alina'nın hikayesinden tamamen bağımsız bir hikayeydi sadece.

Kitapla ilgili genel notum: maalesef potansiyeline ulaşamamış bir kitap. 

Puanım: 2/5


Diziye gelirsek: Netflix muhteşem bir iş yapmışsın sen. O ulaşılamamış potansiyeli bulmuş ve muhteşem bir adaptasyon ortaya çıkarmışsın. Ancak yine de tüm sezonlar bitmeden çok fazla yükselmek istemiyorum. İlk sezon itibariyle hikaye çok iyi gitti. Yazarın kitaplarda veremediği tüm mekansal detayları iyi düşünmüşler ve de uygulamışlar. Galiba benim daha okumadığım Kargalar Meclisi kitabıyla da hikayeyi birleştirmişler. Çok da iyi etmişler. Dizinin en iyi yanı açıkçası Jesper, Kaz ve İnej'di. 


Diziyle ilgili bir de sorum var: Nina adamla flörtleşmek hariç ne yaptı 8 bölüm boyunca? Gerçi adamın aksanı iyiydi ama yine de... umarım ikinci sezonda katkıları daha iyi olur. 

Kitapta sürekli geçen ama bize gösterilmemiş mektuplara da yer verilmesi çok iyiydi. Mal ve Alina'nın arkadaşlığını ve aralarındaki bağı inandırıcı yapan küçük detaylardı onlar. Darkling'i de çok iyi buldum. Hem oyuncusu (ki kendisi Prens Caspian'dır Narnia serisinden) hem de hikayesi iyiydi. 

Dizi için notum: kitabı çok ileriye taşıyıp, inandırıcı bir evren sunabilmişler (yazarın aksine).

Puanım: 4/5


Bence dizi kesinlikle izlenebilecekler listesindeyken, serinin ilk kitabı Gölge ve Kemik için aynı şeyi söyleyemeyeceğim. Yani diziyi çok beğendiyseniz okuyun ama çok da gerek yok bence.

Sevgilerler,



Görsellerin kaynağı için tıklayın lütfen.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kitap - Paul ile Virginie - J. H. Bernardin De Saint-Pierre

Kitap: Karanlık Cevher Serisi - Philip Pullman

Film: Muhsin Bey (1987)